Jak obniżyć (zbić) wysoki cholesterol | dieta na cholesterol, objawy, leczenie | MOCNESERCE.pl
Reklama

Wysoki cholesterol - objawy, leczenie, dieta

Cholesterol jest najczęściej badanym czynnikiem w kierunku chorób serca.

Źródło złego cholesterolu LDLCholesterol to związek tłuszczowy, który pełni w organizmie wiele istotnych funkcji. Znajduje się w błonach komórkowych, uczestniczy w produkcji hormonów, syntezie kwasów żółciowych niezbędnych do trawienia tłuszczów, bierze udział w wytwarzaniu witaminy D, odgrywa istotną rolę w pracy mózgu.

Nie ma powodów do niepokoju, gdy cholesterol utrzymuje się na odpowiednim poziomie. Do właściwego funkcjonowania wszystkich organów wystarczy go tyle, ile organizm sam wytwarza. Stanowi to 80% ogółu cholesterolu krążącego w organizmie. Pozostałe 20% dostarczamy z pożywieniem. I to właśnie cholesterol z pożywienia zawyża poziom całkowitego cholesterolu we krwi. Kiedy jest go za dużo, odkłada się on w ściankach naczyń krwionośnych w postaci blaszek miażdżycowych. Do komórek dociera mniej tlenu i innych niezbędnych składników. W efekcie rozwija się niedokrwienna choroba serca, oraz zmniejsza sprawność mózgu. Kiedy blaszka miażdżycowa zablokuje jedno z naczyń w sercu, dochodzi do zawału. Dlatego pytanie jak obniżyć cholesterol, powinno być niezwykle istotne dla wszystkich osób zagrożonych jego wysokim poziomem.

W celu właściwego zdiagnozowania problemu ważne jest określenie poziomu poszczególnych frakcji cholesterolu, czyli stosunku LDL („złego cholesterolu”) do HDL („dobrego cholesterolu”) i trójglicerydów. To istotna proporcja, ponieważ HDL usuwa ze ścian naczyń tłuszcz i transportuje go do wątroby, gdzie ulega likwidacji. Cholesterol tej frakcji pełni więc rolę oczyszczającą naczynia krwionośne i obniżającą stężenie cholesterolu złego. Poziom dobrego cholesterolu jest przeważnie mniejszy u palaczy, a wzrasta u osób aktywnych fizycznie.

Na przeciwległym biegunie jest zły cholesterol – powoduje on zaleganie złogów w naczyniach. Osoby mające wysoki cholesterol LDL są bardziej zagrożone miażdżycą, niż osoby z podwyższonym stężeniem cholesterolu całkowitego. W najgorszej sytuacji znajdują się osoby, u których występuje zarówno podwyższony poziom cholesterolu całkowitego, jak i LDL.

Zaburzenia przemiany lipidowej i współistnienie nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, czy otyłości zwielokrotnia ryzyko powstania miażdżycy, dlatego systematycznie należy badać swój lipidogram.

Tabela stężenia cholesterolu
Każda osoba powyżej 20 roku życia powinna oznaczać poziom cholesterolu całkowitego
we krwi raz na 5 lat, a po ukończeniu 40 roku życia raz na 2 lata.

Wysoki cholesterol – objawy

Niestety podwyższony poziom cholesterolu często nie daje widocznych objawów. Idealnym sposobem na jego wykrycie są regularne badania profilaktyczne krwi. Istnieją jednak pewne dolegliwości, które powinny zwrócić naszą uwagę. Są to przede wszystkim:

  • żółtaki cholesterolowe – niewielkie, zgrubiałe, jasno żółte plamki pojawiające się najczęściej na stawach łokciowym i kolanowym oraz w okolicach powiek
  • brak energii
  • zawroty głowy
  • bóle nóg

Jak obniżyć cholesterol?

Wysoki cholesterol jest czynnikiem niekorzystnym dla naszego serca i układu krwionośnego. Możemy go jednak redukować. Wystarczy wprowadzić pewne zmiany w naszej diecie i stylu życia. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na to co jemy. Jedźmy więcej posiłków (4-5 w ciągu dnia) ale niezbyt obfitych. Wybierajmy produkty zbożowe bogate w błonnik – płatki owsiane, pełnoziarniste pieczywo, kasze. Do minimum ograniczmy smażenie potraw w dużej ilości tłuszczu. Zmniejszmy spożycie tłustych mięs i serów żółtych. Pijmy duże ilości wody mineralnej lub herbat bez dodatku cukru. Dieta obniżająca cholesterol nie powinna być stosowana doraźnie. Jej zasady należy włączyć na stałe do naszego jadłospisu.

Oczywiście nie od przecenienia jest nasza codzienna aktywność fizyczna. I nie musi to być wyczerpujący trening siłowy, czy godzina spędzona na zajęciach fitness. Na początek wystarczy zmienić nasze dotychczasowe przyzwyczajenia. Zamiast jeździć windą chodzić po schodach, samochód zmienić na rower lub na krótszych dystansach poruszać się pieszo. Z czasem zwiększać ilość wysiłku, poprawiając tym samym wydolność organizmu. W ten sposób wysoki cholesterol z czasem ulegnie stopniowemu obniżeniu.

Naturalne substancje obniżające poziom cholesterolu

W przypadku, gdy zmiana diety i stylu życia nie dają pozytywnych efektów, warto sięgnąć po preparaty zawierające naturalne substancje skutecznie obniżające poziom cholesterolu. Jedną z najbardziej cenionych tego typu substancji jest monakolina K – składnik pozyskiwany z fermentowanego, czerwonego ryżu. Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności monakolina K pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu w przypadku spożywania 10mg tego związku dziennie. Dużą popularnością cieszą się tu również sterole roślinne, także pomocne w kontrolowaniu jego poziomu. Na rynku są już dostępne preparaty zawierające te cenne substancję w formie tabletek. Preparatem godnym polecenia jest Cardiochol. Łączy on korzystne działanie obu wymienionych substancji.

Lek na wysoki cholesterol - Cardiochol