Sporty dla sercowców | MOCNESERCE.pl
Reklama

Sporty dla sercowców

Jakie są sporty odpowiednie, a jakie nieodpowiednie dla nadciśnieniowców? Wiadomo, że prawie każdy sport można uprawiać „na maksa”, lub też znacznie spokojniej. Osoby z nadciśnieniem zdecydowanie powinny wybiegać ten drugi wariant.

Gdy przekonamy się do takiego stylu uprawiania sportu, to wtedy możliwe dla nas są nawet takie gry jak piłka nożna, siatkówka, czy koszykówka – najczęściej nie zalecane dla nadciśnieniowców. Pamiętajmy jednak, aby nie wpaść w pułapkę zaciekłej rywalizacji. Nadmierna rywalizacja rozgrzewa emocje, sprawia, że nie kontrolujemy wysiłku i powoduje gwałtowny wzrost ciśnienia.

Aqua-aerobik

Ćwiczenia w wodzie nie wymagają znacznego wysiłku, a mimo to poprawiają formę, rzeźbią sylwetkę i pozwalają się zrelaksować. Dodatkowo wzmacniają odporność organizmu – usprawniają pracę serca pobudzają krążenie krwi, rozwijają siłę mięśni. Taki trening pozwala nie tylko utrzymać kondycję fizyczną, zahartować organizm.
Należy też pamiętać, że woda jest świetnym amortyzatorem dla stawów i mięśni. Dlatego nie musimy obawiać się kontuzji. Umiejętność pływania również nie jest konieczna, bo zajęcia odbywają się w wodzie sięgającej do pasa.

Bieganie

Jogging to doskonała forma aktywności, by poprawić kondycję i wzmocnić układ oddechowo-krążeniowy. Jednak osoby z dużą nadwagą powinny poważnie zastanowić się nad tą formą aktywności z uwagi na duże przeciążenia stawów. Jeśli dopiero zaczynasz uprawianie tego sportu, zacznij od chodzenia. Następnie chodzenie próbuj przeplatać biegiem, a gdy organizm będzie już dobrze przygotowany, spróbuj biec.

Joga

Poszukaj w swojej miejscowości zajęć z jogi. Joga to ćwiczenia oddechowe i rozciągające. Wpływają pozytywnie na układ krążenia, wzmacniają mięśnie podtrzymujące kręgosłup, uspokajają.

Rower

Jazda na rowerze usprawnia pracę układu krążenia, oraz wzmacnia mięśnie nóg i brzucha. Zapobiega przeciążeniom stawów i poprawia ich elastyczność. Poprawia też przepływ krwi w nogach, dlatego wskazana jest dla osób cierpiących na żylaki. Pomaga zrzucić nadwagę. W czasie godzinnej jazdy można spalić od 300 do 600 kcal.

Spacer

Jeśli inne formy aktywności fizycznej są z jakiś powodów niewskazane, zawsze pozostaje nam spacer.  Spacery poprawiają ogólną kondycję i wzmacniają układ krwionośny. Pomagają też zrzucić nadprogramowe kilogramy. Spacerować należy spokojnym ale równym tempem, machając rękami. W efekcie możemy spalić nawet ok. 280 kcal w ciągu godziny. Chodząc po piasku dodatkowo zwiększymy wydatek energetyczny.

Nordic Walking

Nordic Walking jest bardziej efektywny niż spacer. Energiczny marsz z kijami pozwala spalić ok. 400 kcal. Ze względu na wykorzystanie kijków ryzyko wystąpienia urazów kolan, pleców, czy stawów jest niewielkie. Nordic walking to tak naprawdę sport dla osób w każdym wieku. Mało istotne są także takie czynniki jak tusza, czy sprawność fizyczna. Pomoże on wzmocnić mięśnie, stracić zbędne kilogramy, poprawić postawę ciała. Trenować można wszędzie – w lesie, w parku, w górach itp.

Zobacz również: